Workation Bangkok

2 weken naar Thailand voor werk en plezier

Pagina 1 van 2

Uitzicht vanaf het dakterras van het hotel

Bangkok

Zaterdag om half 3 de trein naar Schiphol genomen. De route door security verloopt soepeltjes, alleen mijn metalen tandenstokers bleken verdacht over te komen in de scan en moeten nagekeken. Daarna een deel van de groep gevonden en het rondhangen kan beginnen. We hebben vertraging van een half uurtje en kunnen om 17:39 boarden. De films Past Lives en South of Heaven gekeken. Verder wat geprobeerd te slapen en een high score op de in-flight trivia game behaald. Woohoo!

Zondag

Rond het middaguur aangekomen op Suvarnabhumi Airport (BKK) en gaan met een busje naar ons hotel. Het is flink warm hier! We verblijven in The Sacha, een mooi hotel in de wijk Thong lo ('gesmolten goud'), met prachtige ruime kamers. Bangkok is op 't eerste gezicht wel totaal wat anders dan Tokyo! Wat is het hier chaotisch! Over Japan gesproken, dat is hier het ideaalbeeld begrijp ik, bij veel reclames en producten staat 'nummer 1 in Japan'.

Even opfrissen en dan tijd voor een heerlijke lunch bij Toby's, om de hoek van 't hotel. Vervolgens is het tijd om de eerste reis met te metro te maken, voor ons meest toeristische uitje van deze workation, namelijk de Bangkok Food Tours met tuk tuk waarin we per 2 plaatsnemen. Ik zit met mede-PM Simon in wagen 21, onze chauffeur maakt er een wedstrijd van om steeds vooraan te rijden. Eigenlijk levensgevaarlijk, maar erg amusant. Niet te lang bij stil staan hoe makkelijk dit fout kan aflopen.

Onderweg veel leuke dingen gezien en lekker gegeten. Voor de exacte lijst van restaurants, zie deze Google Map die mijn collega Mike heeft bijgehouden. In Chinatown moeten we schuilen voor onze eerste tropische bui. Heel veel water ineens, maar het koelt vreemdgenoeg amper af. We bezoeken de flower market, de regen neemt gelukkig langzaam af. Vervolgens naar Eagle Nest Bar, één van de vele rooftop bars die de stad rijk is voor een drankje en genieten van het uitzicht op de tempel Wat Arun. Vervolgens met de tuk tuks bij het hotel afgezet. Dan eindelijk lekker slapen. Wel fijn zo, want door alle actie kreeg de jetlag ons nog niet te pakken.

Het is trouwens rond 18u donker in Bangkok, en dat vrijwel het hele jaar begreep ik. 's Ochtends is het licht om een uur of 6, dus ook met het oog op de warmte is er al vroeg veel activiteit hier. Je kunt daar ongetwijfeld aan wennen, maar ik denk dat ik het verstrijken van de seizoenen wel zou missen.

Maandag

Vandaag naar Poomjai Garden, een prachtige tuin met restaurant, gerund door Andy en zijn moeder die ons rondleiden. Ze kweken (verbouwen?) hier oa lychee. Door vervuiling en klimaatverandering zijn er hier steeds minder plekken waar dat kan, vertelt hij, maar die van hun staat er prachtig bij. Wat een idyllische plek, prachtig gelegen aan het water, waar we wat drinken.

Vervolgens tijd voor de eerste sessie, het blijft immers een workation. We doen een ronde van associaties obv foto's, waar interessante gesprekken uit voort komen. Vervolgens heerlijk geluncht tussen de bomen. Daarna een verrassing, we krijgen kookles! Hoe bijzonder, in zo'n omgeving. In 3 groepen maken we een groene curry. Bij het voordoen staan we allemaal lekker te hoesten en niezen van de vele pepertjes die in je neus komen. Straf spul!

Vervolgens varen we met bootje een stuk over de rivier, leuk om de stad vanuit deze hoek te kunnen bekijken. We worden verderop afgezet, in de buurt van de grote gouden Boeddha in de buurt. Die van Nara in Japan eerder dit jaar was imposant, maar deze kan er ook wat van!

Vervolgens met het merendeel van de groep onze eerste trip met Grab taxis. De Grab app is super handig hier, je kunt heel makkelijk vervoer regelen, maar ook betalingen doen of eten bestellen. Je ziet de groene brommers en auto's door de hele stad rijden, een gevolg van een economie waar arbeid vrij goedkoop is. We gaan naar een van de vele warenhuizen hier, Iconsiam, rustig overal rondkijken en vervolgens eten bij de foodcourt. In de avond in en bij het zwembad op het dakterras van ons hotel doorgebracht, wat is dit heerlijk na zo'n warme dag! En wat een uitzicht (zie het headerbeeld bij dit bericht)!

Dinsdag

Ontbeten bij Goodfellas nabij station Thong Lo. We kopen op het station een Rabbit card om met de metro te kunnen reizen. Hiervoor is vreemdgenoeg een paspoort nodig, dat was in Japan niet nodig. Ik vraag me af waarom, worden we in de gaten gehouden? Hoor later dat Thailand veel hard- en software van China in gebruik heeft, dus dat zou een boel verklaren. Op veel plekken hier word je gescand en moet je je identificeren.

De bestemming is halte 11, Punnawithi, voor True Digital Space Co-working Space, hier is de kantoorruimte waar we de komende tijd zullen werken. Mooi gebouw, erg groot en veel activiteit. Vandaag doen we een retrospectief op het jaar tot nu toe, wat hebben we geleerd, wat kan er beter, etc. Halverwege onderbroken om foto's te maken voor oa de nieuwe website. Onder de middag heerlijk geluncht bij Kub Kao’ Kub Pla, er wordt van alles besteld, met een volle tafel tot gevolg. Lekker van alles proeven dus!

Na afloop van de retro daar ook ijsje gehaald, dat duurde echter wel even. In Thailand heeft iedereen zijn eigen afgekaderde taakje, dus het opnemen van de order, het scheppen, het betalen en de communicatie werd allen door iemand anders uitgevoerd. Goed voor de onthaasting. Vervolgens de metro weer richting hotel genomen. Bij de 7-11 (mooi weerzien overigens, na de vele bezoeken in Japan eerder dit jaar) een simkaart gekocht. De rest had al eerder een e-sim ingesteld, maar mijn telefoon ondersteunt dat niet. Niet zo praktisch, dus hier ben ik blij mee. Ik heb nu 30GB, daar moet ik een heel eind mee komen.

True Digital

Onze 2e werkdag hier in Bangkok. Ik ontbijt vandaag met het heerlijke fruit van de goedlachse mevrouw in het steegje verderop, je wijst aan wat je wilt hebben en ze snijdt het razendsnel vakkundig in hapklare stukjes. Goeie skillz. Een deel van het team heeft overigens inmiddels te kampen met darmproblemen (blijft opvallend hoe snel je daar op reis met elkaar over praat), bij mij so far, so good. Fingers crossed!

In de ochtend hebben we een interne sessie, gevolgd door lunch, vandaag bij de uitgebreide food court. Na de nodige keuzestress, valt mijn oog op het aanbod van de Vietnamees. In de middag doen we een workshop over partnership met Amer Iqbal, voorheen van o.a. Meta (Facebook). Deze van oorsprong Australiër is een enthousiast verteller met een aantal interessante voorbeelden uit de praktijk.

In de avond gaan we naar Ma Maison. Een mooi restaurant in een prachtige tuin. De tafel staat al snel vol allerlei heerlijke gerechten om te delen. Niets meer aan doen!

Donderdag

Terwijl Nederland zich opmaakt voor storm Ciarán, is het hier alweer een stralende dag met 30 graden. We lopen dan ook regelmatig flink te zweten. Toch lijkt het iets (iets) minder warm dan ik het in Japan heb gehad, maar daar was het een exceptionele hittegolf, hier is het normaal weer. Weet niet of ik daar ooit aan zou kunnen wennen.

Ook vandaag gaan we naar True Digital Space voor het vervolg van de interne sessie van gisteren. In de middag een call met mensen van één van onze partners hier. Grappig hoe het, ondanks de prachtige locatie, toch wel echt als werken voelt, het zijn intensieve dagen.

In de avond eten gehaald bij de Ice Man in het steegje nabij station Thong Lo, op loopafstand van het hotel, heerlijke maaltijden die je kunt afhalen voor een zeer aantrekkelijke prijs. Je keus uit het aanbod kun je aanwijzen van een groot geplastificeerd bord. Ideaal. Even gezwommen en aan de rand van het zwembad gegeten. Erg lekker!

Vervolgens de nette jurk aan, heb em niet voor niets meegenomen! We gaan naar Octave bar, op loopafstand, op de 48e verdieping van Marriott hotel. Je zou denken dat het zo hoog iets koeler is, met iets van wind. Maar nee. Het uitzicht is prachtig, maar de muziek staat best hard en we moeten morgen weer vroeg op, dus na een paar drankjes houden we het voor gezien.

Vrijdag

Vroeg op vandaag, om 6:30 gaat de wekker. We hebben half 8 bij het metrostation afgesproken voor een wandeling door Benjakitti park (op het headerbeeld bij deze post) in het verderop gelegen Khlong Toei district. Prachtige locatie, er wordt hier ook veel hardgelopen over de aangelegde paden. Ook de varanen die aan de waterkant van de zon genieten trekken onze aandacht. Brr. Via de green mile door naar restaurant Craft, waar we in de prachtige omgeving een heerlijk ontbijt eten.

Na het ontbijt gaan we met een Grab taxi terug naar het hotel. Tijd om de spullen in te pakken, we checken vandaag uit hier en gaan met een busje richting het zuiden. Onderweg stoppen we bij Kui Buri National Park. Met 2 jeeps gaan we op zoek naar Aziatische olifanten! Helaas hebben ze vandaag niet zo'n zin om zich te laten fotograferen, maar uiteindelijk hebben we er in de verte 3 kunnen zien staan. Met een kleintje erbij! Rond de schemer terug in het busje en door naar Hua Hin waar we de komende dagen zullen verblijven.

Hua Hin

Zo, dat is luxe! De AirBNB in Hua Hin (een badplaats zo'n 200km ten zuiden van Bangkok) bestaat uit een serie fijne kamers gelegen rondom een zwembad. Dus we grijpen elk moment aan om even lekker af te koelen in het water. Bij aankomst na de BBQ die voor ons klaarstond en zaterdagochtend voor het ontbijt.

Even terugschakelen dit weekend. Vandaag een heerlijke Thaise massage op mijn kamer, werd me omschreven als 'Yoga waarbij je zelf niets hoeft te doen'. En dat klopt wel, de Thaise mevrouw vouwt me meermaals dubbel en is verbazingwekkend sterk. Helemaal ontspannen verlaat ik de kamer. Toch eens kijken of ik dat in Leiden ook ergens kan boeken.

Vervolgens is het weer tijd voor een Grab taxi. Richting de bewoonde wereld voor een wandeling, gevolgd door een drankje op het strand nabij het imposante Intercontinental Hotel. Na zonsondergang een wandeling over de night market, waar we allerlei lekker eten proeven en wat souvenirs kopen. Aangekomen bij de pier, onder begeleiding van een Thais bandje, nog meer lekkers gegeten. Ik bespeur een thema. Topdag.

Zondag

Chris gaat vandaag vroeg terug naar Bangkok, hij vliegt vanmiddag terug naar Nederland en is de eerste die het team verlaat. Vreemd idee! Verder een rustige ochtend, beetje zwemmen, wat ontbijt nuttigen en vervolgens inpakken en de auto inladen. Helaas onderweg pech, onze chauffeur heeft problemen met de koppeling. Gelukkig kunnen we bij een rustplek met winkeltjes en barretjes wachten op zijn vervanger. Helaas zijn we hierdoor wel ongeveer een uur van onze dag verloren.

Eind van de middag komen we aan bij de Amphawa floating market (het headerbeeld bij deze post), zo’n 80 kilometer van Bangkok, leuk om rond te kijken en te zien hoe hier gehandeld wordt op en bij het water. Achteraf blijk ik hier we veel muggenbulten te hebben mogen ontvangen. Toch een extra ronde Deet moeten doen. Terug in de Bangkok eten we pizza en checken weer in bij het Sacha Hotel, we worden hartelijk ontvangen door de baliemedewerkers, het voelt toch een beetje als thuiskomen ondertussen.

Maandag en dinsdag

Vreemd hoe we toch al een beetje routine hebben opgebouwd op de kantoordagen. Voor wie dat wil 8u beneden bij het hotel, met de vriendelijke hotelman met het golfkarretje naar het station, overleggen waar we willen ontbijeten. Kwart voor 9 met de trap naar boven voor de metro, naar halte Punnawithi, stukje wandelen over het overdekte pad. Paspoort laten zien in ruil voor een QR code. Lift naar de 6e verdieping, QR code bij de balie inruilen voor een andere QR code (nog steeds geen idee waarom), door naar de 7e verdieping en we zijn klaar voor een nieuwe dag.

De avonden zijn we wat vrijer en doen in kleinere groepjes ons ding. Toch zien we elkaar regelmatig bij het zwembad op het dak van het hotel. Heb dinsdag in de avond nog rondgeneusd bij het zeer chique winkelcentrum in Phrom Phong Station, 1 halte na de onze. Gevolgd door traditiegetrouw eten halen bij de Ice Man aan het eind van de straat.

Woensdag

Alweer onze laatste kantoordag in Thailand! De wandeling naar het metrostation is vandaag extra spannend, vlak voor de deur is een sinkhole ontstaan, die veel belangstelling geniet. In de avond gaan we met de groep uit eten bij de Italiaanse keuken van Gigi. Heel erg hip en populair bij de influencers is me verteld. En inderdaad, aan de tafel naast ons zit een stel waarvan het meisje, die wel eens bij de plastisch chirurg lijkt te zijn geweest, met 2 camera's via een livestreamen met de wereld deelt hoe ze haar maaltijd eet. Bijzonder. Het eten is wel erg lekker overigens! Een deel van de groep gaat nog door bij naastgelegen club, de DJ start om middernacht. Ik taai af, mooi weest, morgen weer een dag.